tag:blogger.com,1999:blog-53750572002785343892023-06-20T05:58:30.490-07:00.::furu'uddin::.mohd hafizuddin hasanhttp://www.blogger.com/profile/11517648556829358936noreply@blogger.comBlogger5125tag:blogger.com,1999:blog-5375057200278534389.post-85144080509988502812009-08-30T11:55:00.000-07:002009-08-30T12:57:46.063-07:00siwak<span style="font-size:130%;">alhamdulillah kali ini saya akan mengupas serba sedikit mengenai siwak . siwak merupakan salah satu cara bersuci yang telahpun diajar oleh islam, begitulah indahnya islam hatta cara dan kaifiat bersuci pun diajar secara khusus .namun masih ramai lagi manusia-manusia yang buta hatinya untuk melihat nur islam yang sentiasa menyerlah dan gemilang .<br /><br />TAKRIF<br /><br />siwak pada bahasa ialah al-dalku yakni menggosok . manakala disegi istilah ia bermaksud menggosok gigi dan sekitarnya dengan menggunakan kayu seperti kayu arak dan seumpamanya .<br /><br />nabi bersabda :<br /></span><div style="text-align: center;"><span style="font-weight: bold;font-size:130%;" ><span style="color: rgb(0, 102, 0);">هذا سواكي وسواك الأنبياء من قبلي</span><br /></span><div style="text-align: left;"><span style="font-size:130%;">maksud : inilah cara bersiwak aku dan para anbiya' sebelum ku .<br /><br />berdasarkan hadis ini kita memahami bahawa siwak adalah salah satu perkara yang telah pun disyariatkan sebelum kebangkitan nabi muhammad s.a.w .<br /><br />RUKUN SIWAK<br /><br />setengah ulama' menyatakan rukun siwak hanya tiga dan setengah yang lain menyatakan rukunnya ada lima , justeru itu saya lebih gemar mengikut pendapat yang menyatakan rukunnya lima kerana ianya lebih terperinci .<br /><br />1-mustak=orang bersiwak<br />2-mustak bihi=alat siwak<br />3-mustak fih=mulut<br />4-mustak minhu=gigi<br />5-niat<br /><br />HUKUM SIWAK<br /><br />hukum bersiwak adalah sunat pada setiap waktu dan ketika kecuali bagi orang yang berpuasa maka tidak disunatkan(makruh) bersiwak selepas gelincir matahari .nabi s.a.w bersabda :<br /></span><div style="text-align: center;"><span style="font-size:130%;"><span style="color: rgb(0, 102, 0);">لخلوف فم الصائم أحب عند الله من ريح المسك</span><br /></span><div style="text-align: left;"><span style="font-size:130%;">maksud : sesungguhnya bau mulut orang berpuasa itu sangat disukai oleh allah berbanding haruman kasturi .<br /><br />namun imam an-nawawi menyatakan tidak makruh bagi orang berpuasa untuk bersiwak ketika mana sekalipun hatta selepas gelincir matahari .<br /><br />TEMPAT DISUNAT BERSIWAK<br /><br />1-ketika wudu'<br />2-ketika hendak mendirikan solat<br />3-sebelum membaca al-quran , hadis dan ilmu-ilmu syara'<br />4-selepas solat witir<br />5-sebelum mulut berbau<br />6-ketika mahu masuk rumah<br />7-ketika bangkit dari tidur<br /><br />CARA BERSIWAK<br /><br />disunatkan kepada orang bersiwak niat untuk mengikut sunnah , dan sunat bersiwak menggunakan tangan kanan , mula dengan menggosok gigi sebelah kanan secara melintang hinggalah kesebelah kiri , dibuat secara perlahan .<br /><br />FAEDAH BERSIWAK<br /><br />disana ulama' telah menyatakan banyak kelebihan bersiwak , antaranya :<br /><br />1-memutihkan gigi<br />2-mengharumkan bau mulut<br />3-menguatkan gusi<br />4-mencantikkan warna kulit<br />5-mengfasihkan percakapan<br />6-menguatkan ingatan<br />7-mencerahkan penglihatan<br />8-melambatkan uban<br />9-memudahkan keluar roh<br />10-mengingatkan syahadah ketika nazak .<br /><br />RUJUKAN ;<br /><br />1-fiqhul ibadat ; doktor jamal ad-dasuqi dan doktor al-mutawalli 'atiyyah<br />2-fathul qorib al-mujib ;ibnu qosim<br />3-nailu al-roja'; al-faqih al-sayyid ahmad bin umar al-syatiri .</span><br /></div></div></div></div>mohd hafizuddin hasanhttp://www.blogger.com/profile/11517648556829358936noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5375057200278534389.post-19582624821764544082009-08-14T22:43:00.000-07:002009-08-30T12:59:13.608-07:00pembahagian air (2)<span style="font-weight: bold;font-size:130%;" >bahagian ketiga</span><span style="font-size:130%;"><br /><br />air bahagian ketiga ini terbahagi kepada dua jenis :<br /><br />1-air musta'mal .<br />2-air mutaghaiyyir .<br /><br /></span><span style="font-weight: bold;font-size:130%;" >air musta'mal</span><span style="font-size:130%;"><br /><br />air musta'mal ialah air yang kita gunakan untuk basuhan wuduk yang wajib , mandi junub ataupun untuk menyucikan najis sekalipun najis itu dari golongan najis yang dimaafkan walhal air yang digunakan itu tidak mencukupi kadar dan had dua qullah .<br /><br />difahami dari ayat diatas mana-mana air yang kita gunakan selain dari perkara diatas(basuhan wuduk yang wajib , mandi junub , hilangkan najis) ianya tidak menjadi air musta'mal . contohnya air wuduk yang sunat atau air basuhan kali yang kedua dan ketiga ia tidak menjadi air musta'mal bahkan harus untuk kita gunakan air tersebut untuk berwuduk pada waktu lain .<br /><br /></span><span style="font-weight: bold;font-size:130%;" >air mutaghaiyyir</span><span style="font-size:130%;"><br /><br />air mutaghiyyir ialah air yang berubah salah satu dari sifatnya yang tiga iaitu rasa , bau dan warna dengan sebab masuk benda-benda yang suci yang boleh dijauhkan dari air tersebut seperti gula ,sirap dan sebagainya ,tetapi disyaratkan perubahan ini mesti membawa kepada air yang berubah tadi tidak lagi dipanggil air mutlak .<br /><br />seandainya perubahan itu tidak sampai tahap sedemikian haruslah kita menggunakan air tersebut untuk bersuci .<br /><br /></span><span style="font-weight: bold;font-size:130%;" >bahagian keempat</span><span style="font-size:130%;"><br /><br />air bahagian keempat ini dipanggil air mutanajjis iaitu air yang terkena najis yang dapat dilihat dengan mata kasar kita . air mutanajjis ini dibahagi kepada dua :<br /><br />1-</span><span style="font-weight: bold;font-size:130%;" >air kurang dua qullah</span><span style="font-size:130%;"> ; air yang kurang dua qullah ini akan menjadi air mutanajjis dengan semata-mata masuk najis kedalamnya tidak disyaratkan berubah ataupun tidak . tetapi dikecualikan sekiranya masuk bangkai-bangkai yang tidak mengalir darahnya seperti nyamuk , lalat dan seumpamanya maka air tersebut tidaklah menjadi air mutanajjis .<br /><br />2-</span><span style="font-weight: bold;font-size:130%;" >air yang cukup dua qullah</span><span style="font-size:130%;"> ; air ini hanya menjadi air mutanajjis sekiranya najis tadi merubah salah satu sifatnya samada perubahan itu sedikit ataupun banyak . asalkan sifatnya berubah maka ia dihukum air mutanajjis .<br /><br /></span><span style="font-weight: bold;font-size:130%;" >sukatan dua qullah</span><span style="font-size:130%;"><br /><br />sukatan dua qullah mengikut pendapat yang al-asoh ialah 500 kati baghdadi . adapun sukatan dua kolah dizaman moden ini ialah 270liter sebagaimana disebut oleh doktor wahbah zuhaili didalam fiqh islami wa adillatuhu untuk lebih lanjut sila rujuk di http://ms.wikipedia.org/wiki/Dua_qullah . manakala ukuran dua qullah bagi bekas segi empat ialah dengan 1 1/4 hasta panjang , lebar dan juga dalam , mengikut hasta orang pertengahan , ukuran bekas bulat pula ialah 2 hasta dalam dan 1 hasta lebar .wallahua'lam .</span>mohd hafizuddin hasanhttp://www.blogger.com/profile/11517648556829358936noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5375057200278534389.post-37007077398981101132009-08-11T12:06:00.000-07:002009-08-30T13:00:12.660-07:00pembahagian air<span style="font-size:130%;">Ruangan lepas saya telah menerangkan serba sedikit tentang air-air yang boleh digunakan untuk bersuci , insyaallah kali ini saya akan membawa pembahagian air mengikut hukum penggunaannya . Ulama' fuqoha' telah menjelaskan didalam kitab-kitab fekah bahawa air terbahagi kepada empat bahagian :<br /><br />1- suci serta menyucikan , tidak makruh untuk digunakan .<br />2- suci serta menyucikan tetapi makruh digunakan .<br />3- suci tetapi tidak menyucikan .<br />4- air yang terkena najis(mutanajjis) .<br /><br />HURAIAN<br /><br />-</span><span style="font-weight: bold;font-size:130%;" >bahagian yang pertama</span><span style="font-size:130%;"><br /><br />air bahagian pertama ini dipanggil air mutlak . air mutlak ialah air yang tidak dikaitkan secara lazim (tidak boleh dipisahkan) dengan salah satu dari tiga perkara seperti idofat(sandaran) , sifat dan tidak diletakkan alif lam lil-'ahdi(alif lam yang digunakan untuk memberitahu sesuatu yang telah maklum) .<br /><br />-contoh air yang di idofat seperti air kelapa , air jus tembikai dan lain-lain .<br />-contoh air yang disifatkan seperti air yang pekat yakni air mani .<br />-contoh air yang diletak alif lam lil-'ahdi seperti sabda nabi :</span><span style="font-size:130%;">إنما الماء من الماء yang bermaksud sesungguhnya wajib mandi dengan air mutlak dengan sebab keluarnya air mani , jadi alif lam pada lafaz</span><span style="font-size:130%;"> من الماء <span style="font-size:100%;"> <span style="font-size:85%;">dikatakan alif lam lil'ahdi </span>.</span><br /><br />jadi semua contoh-contoh diatas tidak termasuk dalam air mutlak kerana ia dikaitkan dengan salah satu dari tiga perkara yang disebutkan . maka tidak sah dan tidak boleh untuk kita menggunakan jenis-jenis air diatas untuk bersuci .<br /><br />manakala air laut , air sungai , air telaga , air hujan , air embun dan air salji semuanya air mutlak sah untuk digunakan untuk bersuci walaupun pada zahirnya air-air tersebut dikaitkan ataupun disandarkan pada sesuatu kerana kaitan air tersebut boleh terpisah bila kita asingkan air tadi dari tempatnya .<br /><br />-</span><span style="font-weight: bold;font-size:130%;" >bahagian yang kedua</span><span style="font-size:130%;"><br /><br />air bahagian kedua ini ialah air musyammas ( air yang dibiarkan bawah pancaran matahari) . air ini pada hakikatnya ialah air mutlak tetapi makruh kita gunakannya untuk disapu atau dibasuh pada anggota tubuh badan , tidak makruh untuk membasuh pakaian atau selainnya . air musyammas ini hanya dimakruhkan sekira ianya dibiarkan terkena pancaran matahari ditempat atau kawasan yang sangat panas seperti kawasan hijaz pada musim panas dan air tersebut berada dalam bekas besi . jika air tersebut berada dalam bekas emas ataupun perak maka hukumnya tidak makruh untuk digunakan .<br /><br />namun apabila air musyammas ini telah sejuk maka harus untuk kita gunakan air tersebut untuk menyapu ataupun membasuh anggota tubuh badan kita . </span><span style="font-weight: bold; font-style: italic;font-size:130%;" >akan tetapi imam nawawi mengatakan bahawa tidak ada hukum makruh untuk mengguna air musyammas tersebut samada masa panas ataupun masa sejuk .</span><span style="font-size:130%;"><br /><br />akan bersambung...wallahua'lam.</span>mohd hafizuddin hasanhttp://www.blogger.com/profile/11517648556829358936noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5375057200278534389.post-83526993284230874552009-07-30T21:50:00.000-07:002009-08-30T13:01:43.962-07:00BERSUCI<span style="font-size:130%;">Islam sangat mengalakkan umatnya sentiasa dalam keadaan suci dan bersih baik daripada kotoran zahir mahupun kotoran batin . makanya islam telah menetapkan cara ataupun kaedah untuk menyucikan kotoran-kotoran disegi luaran dan dalaman . insyaallah dalam ruangan ini saya akan berkongsi serba sedikit tentang kaedah bersuci yang diajar oleh islam untuk membersihkan luaran manusia .<br /><br />MAQASID DAN WASILAH<br /><br />Sebelum itu saya akan menyebut sepintas lalu tentang maqasid dan wasail bersuci . maqasid atau melayunya matlamat bersuci ada empat iaitu :<br /><br />1-wudu’<br />2-mandi wajib@sunat<br />3-tayammum<br />4-menghilangkan najis<br /><br />Manakala wasilah atau perantaraan bersuci juga ada empat iaitu :<br /><br />1-air<br />2-tanah<br />3-alat samak<br />4-batu istinjak<br /><br />TAKRIF<br /><br />Bersuci(taharoh) disegi bahasa ialah al-nazofah wa al-khulus(bersih dari kotoran atau daki-daki berbentuk luaran atau dalaman) . disegi istilah syara’ pula ulama’ telah berbeza pendapat tentang takrif bersuci ini tetapi saya ingin mengambil takrif yang mudah untuk kita fahami bersama , bersuci disegi istilah ialah mengangkat hadas , menghilangkan najis ataupun menghilang perkara-perkara yang boleh menghalang kita untuk menunaikan ibadat .<br /><br />JENIS-JENIS AIR UNTUK BERSUCI<br /><br />Ulama telah mengariskan bahawa air yang boleh digunakan untuk bersuci hanya tujuh jenis :<br />1-air yang turun dari langit(air hujan)<br />2-air laut<br />3-air sungai<br />4-air telaga<br />5-air mata air<br />6-air salji<br />7-air batu yang turun dari langit<br />Akan bersambung…<br /><br />rujukan :<br />-qolyubi wa umairah<br />-nihayatul zin<br />-fathul qorib</span>mohd hafizuddin hasanhttp://www.blogger.com/profile/11517648556829358936noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5375057200278534389.post-55583827381939725102009-07-08T02:06:00.000-07:002009-07-08T02:21:13.070-07:00apa itu furu'uddin??Agaknya ramai antara kita yang jarang mendengar istilah furu'uddin . Saya juga , ketika pertama kali mendengar istilah ini tidak memahami apakah maksud sebenarnya . Tetapi sebaik sahaja dijelaskan oleh guru saya maka semuanya jelas dan nyata , rupa-rupanya mudah sangat maksudnya .<br />Furu'uddin bermakna cabang agama . Maka ia belawanan dengan usuluddin yang bermakna asal agama . Yang dimaksudkan dengan furu'uddin ialah ilmu syari'at ataupun bahasa yang paling banyak diguna pakai oleh kita ialah ilmu fekah .<br />Dan insyaallah dalam ruangan ini saya akan mencoret tentang ilmu fekah sekadar yang termampu melalui apa yang telah dipelajari , pemahaman serta pembacaan saya . YA ALLAH PERMUDAHKAN SEGALA URUSAN AKU...mohd hafizuddin hasanhttp://www.blogger.com/profile/11517648556829358936noreply@blogger.com0